کد رهگیری مالیاتی چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟
برای کاهش فرارهای مالیاتی و مبارزه با پولشویی، در سال 1399 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان راه اندازی شد. با توجه به این قانون، تمام متقاضیان استفاده از دستگاههای کارتخوان، بایستی پس از تشکیل پرونده مالیاتی، کد رهگیری مالیاتی خود را دریافت کنند. علاوه بر این افراد، کسانی که قصد ثبت درگاههای پرداخت اینترنتی به نام خود را دارند نیز باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند. در این محتوا ماناکا ابتدا به سوال کد رهگیری مالیاتی چیست اشاره خواهد کرد و سپس مراحل دریافت آن را نیز معرفی میکند. در پایان هم سوالات متداولی که در رابطه با کد رهگیری مالیاتی وجود دارد برایتان آماده کردهایم.
کد رهگیری مالیاتی یا همان اینتاکد چیست؟
کد مالیاتی یک کد 10 رقمی است که پس از تشکیل پرونده مالیاتی به هر مودی داده میشود. شاید نام اینتاکد را نیز برای پروندههای مالیاتی شنیده باشید. اینتاکد معادل مختصر شده عبارت International standard industrial classification است. در واقع این کد، مانند یک کد ملی برای هر مودی است و لازم است آن را برای استفاده از دیگر خدمات سازمان امور مالیاتی به یاد داشته باشید. تعریف اینتاکد برای مودیان باعث بهینه شدن مالیاتهای تعریف شده برای افراد میشود و از فرار مالیاتی جلوگیری میکند.
متاسفانه افراد زیادی این کد را با کد اقتصادی اشتباه گرفته و تصور میکنند که هر دوی آنها یکسان هستند. علی رغم متمایز بودن این دو، داشتن کد اقتصادی که دارای 12 رقم است، نیز بسیار حائز اهمیت است. کد اقتصادی برای بسیاری از امور، از جمله موارد زیر الزامی است:
- عقد قراردادهای مختلف
- افتتاح حساب بانکی برای شرکت
- شرکت در مزایدهها و مناقصههای مختلف
- انجام امور مالیاتی مربوط به شرکت
- اخذ گرید برای شرکت
البته که برای دریافت کد اقتصادی و همچنین انجام امور بالانیز به داشتن کد مالیاتی نیاز داریم. با این حال اینتاکد به طور اختصاصی برای امور مربوط به پایانههای فروشگاهی و مالیاتی تعریف شده است.
نحوه دریافت کد مالیاتی
با طی مراحل لازم در سایت سازمان امور مالیاتی، هر مودی میتواند به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، کد اینتا خود را دریافت کند. با وارد شدن به tax.gov.ir و رفتن به بخش “پیش ثبتنام و ثبتنام الکترونیک” میتوانید این فرایند را پیگیری کنید. پس از انجام پیشثبت نام، با طی کردن 4 گام (که تا مدتها شامل 45 مرحله بود) و در نهایت تایید اطلاعات مودی، بعد از 3 الی 5 روز ثبت نام شما تکمیل خواهد شد. خوب است بدانید خدمات بسیار زیادی از امور مالیاتی هر مودی در این سامانه قابل پیگیری و انجام است.
همچنین هر فرد میتواند با وارد کردن کدملی خود در سایت خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، اینتاکد خودش را مشاهده کند.
سوالات متداول درباره کد رهگیری مالیاتی
با توجه به اهمیت بسیار زیاد اینتاکد، سوالات مختلفی در این رابطه مطرح میشوند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است.
آیا دریافت کد مالیاتی برای تمامی مودیان اجباری است؟
با اینکه به طور قطع هر مودی بایستی این کد را داشته باشد؛ اما افرادی که کارتخوانی پیش از سال 1399 به نام آنها ثبت شده است، نیازی به دریافت مجدد اینتاکد ندارند. همچنین دریافت کد برای اشخاص حقیقی پس از خرداد ماه 1400 اجباری نیست. سازمان امور مالیاتی برای این دو دسته از مودیان، اینتاکد را به صورت خودکار ایجاد کرده و مودیان میتوانند با مراجعه به سایت این سازمان در پروفایل خودشان آن را مشاهده کنند.
در صورتی که شرکتی دارای اینتاکد نباشد، نمیتواند هیچ کدام از امور مالیاتی خود را انجام دهد. نداشتن کد رهگیری معادل با تکمیل نکردن اظهارنامه مالیاتی (به عنوان یک مرحله مهم از امور مربوط به مالیات) خواهد بود و در نتیجه جرائم مالیاتی را به ارمغان خواهد آورد. لذا از مهمترین توصیههای مشاورین مالیاتی ماناکا، ثبتنام هر چه زودتر برای دریافت این کد است.
چطور کد مالیاتی خود را حذف کنیم؟
اگر قصد انجام این کار را دارید، کافی است دو مرحله زیر را پیگیری کنید:
- قطع پایانه فروشگاهی
با شرکت پشتیبان کارتخوان خود تماس بگیرید و درخواست خودتان را مبنی بر ابطال پایانه کارتخوان مربوطه، ثبت کنید. این مرحله بسته به شرکت پشتیبانی شما ممکن است مدت زمان متفاوتی طول بکشد؛ اما در نهایت تاییدیه آن به شما اطلاع داده خواهد شد.
- حذف کد مالیاتی
حالا لازم است تا خودتان وارد عمل شده، به اداره مالیاتی مربوطه (اداره ناحیه خودتان) مراجعه کنید و درخواست حذف پایانه را به آن اعلام کنید. متاسفانه امکان انجام این خدمت به صورت غیر حضوری هنوز ممکن نیست.
اگر کد رهگیری مالیاتی خود را فراموش یا گم کردهایم، چه کنیم؟
اگر به دنبال دریافت مجدد کد رهگیری خود هستید، لازم است تا مجدد به سامانه https://www.tax.gov.ir مراجعه کنید. بعد از ورود، به قسمت “ثبتنام و صدور شماره اقتصادی” رفته و سپس گزینه “یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبتنام” را انتخاب کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.