مشاور مالیاتی؛ فرشته نجاتی برای سرمایه شرکت
با توجه به افزایش تعداد شرکتهای خدمات مالیاتی در سالهای اخیر، انجام مشاوره مالیاتی مشاغل در کشور وضعیت نسبتا بهتری پیدا کرده است. با این حال در این بین افرادی که از تجربه کافی برخوردار نیستند، نه با اسم یک مشاور تازهکار بلکه به عنوان یک فرد حرفهای مشغول به کار شده و تعداد زیادی از کسبوکارها را با مشکلاتی مواجه کردهاند. در این محتوا ماناکا پس از بررسی چرایی لزوم استفاده از یک مشاور مالیاتی حرفهای، به معیارهای انتخاب آن و نحوه مشخص شدن نرخ مشاوره مالیاتی اشاره کرده است؛ با توجه به این موارد میتواند تا مقدار زیادی از با تجربه بودن فرشته نجاتی که انتخاب میکنید مطمئن شوید!
چرایی لزوم استفاده از یک مشاور مالیاتی
درواقع از آنجا که برخی از افراد شناخت دقیق و کاملی از قوانین مالی و مالیاتی ندارند، بهتر است با پرداخت هزینهای مشخص، برای انجام امور مالی خود از یک مشاور مالیاتی کمک بگیرند. مشاوران مالیاتی توانایی این را دارند که از پرداخت جرایم و مالیاتهای سنگین تا حدود زیادی جلوگیری کنند و یا آن را به حداقل ممکن برسانند؛ این مهم در نهایت به حفظ بخش عظیمی از سرمایه شرکت منجر خواهد شد. درحالحاضر گروههای شغلی مالیاتی زیادی در کشور فعال هستند که میتوان از آنها بهره گرفت. در این میان، شرکت خدمات مالی و مالیاتی ماناکا را نیز میتوان بهعنوان بهترین شرکت خدمات مالی و حسابداری در مشهد معرفی کرد؛ چراکه مشاوران فعال در این شرکت، در بالاترین سطح تجربه و دانش در حوزه مربوطه هستند.
استفاده از مشاوره مالیاتی و راهنماییهای او تنها راهی است که کسبوکار شما را از پرداخت مالیات بیهوده نجات میدهد. درواقع به کمک یک فرد متخصص و کارآزموده در امور مالی، دیگر ترسی از مواجه شدن با مأمورین ممیز اداره مالیات نخواهید داشت. با بهرهمندی از مشاوره مالیاتی خوب، اسناد و صورتهای مالی شما به بهترین شکل ممکن اجرا شده و حرفوحدیثی برای ممیزان اداره مالیات باقی نمیگذارد. نکته مهم دیگری که به ضرورت وجود یک مشاور مالیاتی تاکید دارد این است که وجود یک فرد باتجربه در این حوزه، ضمن اجرای صحیح امور، شما را از معافیتهای مالیاتی و یا تخفیفهایی که دولت براساس شرایط مختلف تعیین کرده است آگاه میکند. از دیگر مزیتهای استفاده از مشاور مالیاتی، مدیریت سرمایهگذاری، برنامهریزی برای کسبوکار، فرارسیدن موعد بازنشستگی و… است. همچنین به کمک یک مشاور مالیاتی میتوان فعالیتهایی مانند افزایش سرمایه و خرید ملک را با حداقل مبلغ پرداختی به انجام رساند.
مشاور مالیاتی کیست و چقدر درآمد دارد؟
بهطور کلی مشاور مالیاتی شخصی است که وظیفه اداره امور مالی یک شرکت را بر عهده دارد. اصلیترین وظیفه یک مشاور مالیاتی، تحلیل و بررسی مصارف مالی و هزینههای شرکت است تا بتواند با ارائه راهکارهایی، مقدار سود دریافتی را به بیشترین حد ممکن برساند و در مقابل هزینهها را کاهش دهد. از دیدگاه حقوقی، یک مشاور مالیاتی موفق، فردی است که بتواند سود شرکت را در کمترین زمان، به حداکثر برساند. در این صورت ثروت سهامداران در بلندمدت، به حالت بیشینه خود میرسد. با توجه به اهمیت نقش یک مشاور مالیاتی، برای انتخاب این فرد مهم باید دقت زیادی به خرج داد. در ادامه مطلب راهکارهایی جهت انتخاب درست مشاور مالیاتی ارائه خواهیم داد.
درآمد مشاور مالیاتی
بدون شک برای همه ما در هر شغل و حرفهای میزان درآمد مشاور مالیاتی، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ حتی گاهی عدهای از افراد بهدنبال مشاوره رایگان مالیاتی هستند. مشاور مالیاتی نیز بهعنوان یک فرد در جامعه، در اولین قدم برای استخدام به این فکر است که در یک شرکت معتبر و با درآمد مناسب فعالیت خود را شروع کند؛ چراکه او نیز برای انجام یک حرفه وقت گذاشته و به دنبال این است که دست رنج زحمات خود را از طریق کسب درآمد ایده آل، جبران کند. موضوع حائزاهمیت این است که برای انتخاب یک مشاور مالیاتی مجرب و کارآزموده، ضمن توجه به شرایط اقتصادی شرکت، باید به خواستهها و شرایط کاری این فرد نیز توجه کرد. در ادامه به نرخ مشاوره مالیاتی و چگونگی تعیین آن اشاره خواهیم کرد.
نرخ مشاوره مالیاتی
بدون شک مقدار هزینه مشاوره مالیاتی، با تعداد موارد مالیاتی مورد نیاز شما رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین هرچه موارد مالیاتی بیشتری داشته باشید، لازم است مبلغ بیشتری جهت دستمزد مشاور پرداخت کنید. طبق قاعده کلی موجود در این حوزه، مشاوران مالیاتی، براساس تعداد فعالیتها، مبلغ مشخصی را اعلام میکنند. البته ممکن است نرخ مشاوره مالیاتی توسط مشاوران مجرب و معتبر، کمی متفاوت باشد. بهعنوان مثال عدهای از مشاورین به ازای هر ساعت فعالیت مبلغ مشخصی دریافت میکنند، برخی درصدی از مالیات عودتدادهشده را برای دستمزد دریافت میکنند و برخی دیگر درخواست دریافت بخشی از سهام و داراییهای شرکت را دارند. بنابراین توصیه میشود قبل از تنظیم قرارداد و استخدام مشاور، درخصوص چگونگی پرداخت دستمزد، با او گفتگو کنید.
در ماناکا برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی، نرخ مشاوره مالیاتی بر اساس میزان فروش کسبوکار شما و یا در ازای حل مشکلات مالیاتی به وجود آمده تعیین میشود. با توجه به هزینههای مربوط به خدمات مشاوران مالیاتی، ممکن است برخی از افراد، از استخدام یک مشاور منصرف شوند؛ اما باید این نکته را درنظر داشته باشید که استفاده از خدمات مشاور مالیاتی مناسب به صورت طولانیمدت، سودمند است و بایستی به دید سرمایهگذاری آن را مورد بررسی قرار داد.
شناخت مسئولیتهای مشاوران مالیاتی
آشنایی با وظایف و مهارتهای مشاوران مالیاتی و شناخت دقیق مسئولیتهای مربوط به آنها میتواند تأثیر بسزایی در انتخاب مناسب یک مشاور مالیاتی داشته باشد. درواقع به کمک شناخت دقیق مسئولیتهای این نقش، شما میتوانید فردی را انتخاب کنید که جزء بهترین مشاوران مالیاتی باشد.
وظایف مشاوران مالیاتی
- برنامهریزی دقیق و کمک به مشتریان جهت درک بهتر نیازهای مالی در آینده
- توجه به نیازها و فعالیتهای مشتریان بر اساس اهداف آنها
- تحلیل و بررسی محاسبات تخصصی و پیچیده مربوط به مسائل مالی شرکت
- تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی
- تحقیق و پژوهش پیرامون آخرین قوانین و مقررات مالیاتی تعیین شده و آگاهی از آخرین تغییرات
- تجزیهوتحلیل منظم قوانین وضع شده
- کاهش بدهیهای مالیاتی
- ثبت اعتراض مالیاتی در صورت وجود خطا در مقدار اعلامی مالیات
- ارسال لیست حقوق و مالیات دستمزد ماهانه
مهارتهای مشاوران مالیاتی
- داشتن یک ذهن دغدغهمند و تحلیلگر که توانایی درک و تفسیر اطلاعات و دادههای مختلف را داشته باشد
- قابلیت مواجه شدن و کنارآمدن با چالشهای جدید
- توانایی در یافتن راهحل هنگام مواجهه با مشکلات متعدد و پیچیده
- دارای روابط عمومی بالا
- انعطاف پذیری و قابلیت تطبیق پذیری
- کاردانی و هوش بالا در موقعیتهای بحرانی
- داشتن توانایی کافی جهت ارائه اطلاعات سخت و تخصصی بهشکلی ساده و قابل فهم برای مشتریان
- اشتیاق جهت یادگیری و تلاش برای کسب اطلاع از آخرین تغییرات در زمینه قوانین مالیاتی
- توانایی فعالیت باتوجهبه مشکلات احتمالی و یا ضربالاجلهای قطعی و مسلم
بررسی تفاوت مشاور مالیاتی با حسابدار
۱. ارزیابی و استراتژی
اصلیترین وظیفه یک حسابدار، تدوین یا ارزیابی سابقه مالی شرکتها است که منجربه پرداخت به موقع مالیاتها و افزایش کارایی شرکت میشود. اگرچه تدوین سوابق مالی یکی از وظایف مشاور مالیاتی است اما تفاوتهای بسیاری در مسئولیتهای این رو فرد وجود دارد. یکی از مهمترین تفاوتهای موجود در این حرفه، تفاوت نقش حسابدار و مشاور مالیاتی است. حسابدار در شمار کارکنان داخلی شرکت قرار میگیرد؛ درحالیکه مشاور مالیاتی براساس قراردادی که تنظیم میگردد، به صورت موقت فعالیت میکند و جزء کارکنان داخلی شرکت نیست. همچنین مشاور مالیاتی این توانایی را دارد که با اتکا به تخصص و تجربهاش، مؤثر بودن استراتژی مالی شرکت را در بلندمدت مورد بررسی قرار دهد و راهبردهای مشخصی را جهت افزایش شانس موفقیت استراتژی به کار گیرد؛ درحالیکه حسابدار چنین قابلیتی ندارد.
۲. تفاوت در دیدگاههای فردی
اگرچه برخی از وظایف یک مشاور مالیاتی و یک حسابدار مشترک است اما تفاوتهای بسیاری در دیدگاههای این دو نقش وجود دارد. با توجه به فعالیتهای حسابدار یک شرکت، حسابرسی سوابق مالی و تایید صحت آن، وظیفهای است که باید توسط این فرد به درستی انجام شود؛ با این حال وی در قبال موفقیت یا عدم موفقیت شرکت، هیچ مسئولیتی ندارد. درواقع تمرکز یک حسابدار تنها بر اجرای درست و اصولی یک وظیفه است. حال آنکه مشاور مالیاتی باید برروی نتیجه فعالیت نیز متمرکز باشد؛ چراکه بهدنبال موفقیت سازمان، او نیز به سود بیشتری دست خواهد یافت.
۳. میزان تحصیلات و تجربه کاری
همانطور که میدانید رشته تحصیلی حسابداران و مشاوران مالیاتی، رشته حسابداری یا حوزههای مرتبط نظیر مدیریت مالی و بازرگانی است. اگرچه رشته تحصیلی این دو نقش مهم یکسان است اما جزئیات مربوط به فعالیتهای آنها از تفاوتهای بسیاری برخوردار میباشد. بهعنوان مثال یک حسابدار، بیشتر بر جزئیات سیستمهای حسابداری تمرکز دارد؛ درحالیکه مشاور مالیاتی از دانش و تخصص خود در زمینههای مدیریتی استفاده میکند. همچنین توانایی مشاوران مالیاتی در طراحی استراتژیهای مالیاتی بسیار بیشتر از حسابداران است و در برنامهریزی مالی و سرمایهگذاری مهارتهای بیشتری دارند.
معیارهای مناسب جهت استخدام مشاور مالیاتی
بر اساس تجربهای که در طی چندین سال به دست آمده، برای انتخاب یک مشاور مالیاتی مطمئن و حرفهای میتوانید از معیارهای مختلف استفاده کنید؛ در ادامه به توضیح برخی از این معیارها میپردازیم.
هدف و خواسته از مشاور مالیاتی چیست؟
از اصلیترین نکاتی که باید در هنگام انتخاب مشاور مالیاتی درنظر گرفت، توجه به برخی از معیارهای مشخص است که جزء ویژگیهای مهم این نقش محسوب میشوند. برای این کار لازم است ابتدا اهداف و نیازهای خود را مشخص کنید. بهعنوان مثال اگر نیازهای مالیاتی شما ساده و پایهای هستند، تعداد بیشتری از مشاورین توانایی انجام کارهای شما را دارند؛ اما چنانچه کار یا فعالیت موردنظر شما دشوار و پیچیده است، بهتر است برای انجام صحیح و مطمئن کار خود، بهدنبال مشاوری مجرب باشید. راهاندازی یک کسبوکار جدید، سروسامان بخشیدن به مالیاتهای معوقه و فرارسیدن زمان بازنشستگی از آن دسته مسائلی هستند که نیاز به مشاور مالیاتی مجرب دارند. بهطور کلی مهمترین معیارهایی که باید در هنگام انتخاب مشاوره مالیاتی درنظر بگیرید عبارتند از: سوابق، فعالیتها و تجربه مشاوران مالیاتی
بررسی گواهینامه و سوابق مشاور مالیاتی
با توجه به ازدیاد شرکتهای خدماتی اینترنتی و افزایش فعالیتها در زمینه مشاوره مالیاتی، انتخاب مناسب یک مشاور مجرب کار دشواری است. از همینرو برای شناخت بهتر و بیشتر یک فرد، باید پیش از عقد قرارداد، سوابق و فعالیتهای فرد موردنظر را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. بررسی پیشینه یک مشاور مالیاتی به منزله بررسی رزومه کاری او است. توجه داشته باشید که داشتن گواهینامه معتبر، موضوع بسیار مهمی است؛ بنابراین پیشنهاد ماناکا این است که از کارکردن با مشاورانی که فاقد گواهینامه معتبر هستند جدا خودداری کنید. مسئله دیگری که باید درنظر گرفته شود، بررسی سوابق مشاور در حوزه کاری موردنظر خودتان است؛ با توجه به این موضوع، اگر شکایتی به نام فرد مذکور ثبت شده باشد، از آن مطلع خواهید شد.
توجه به تجربه کاری مشاور مالیاتی
بدون شک بیشتر مشاوران مالیاتی از دو ویژگی مهم سختکوشی و توانمندی در امور برخوردار هستند؛ اما آنچه در کنار این ویژگیهای مؤثر اهمیت دارد، سابقه کار و حوزه تخصصی فعالیت این افراد است. نکته مهمی که پیش از استخدام مشاور مالیاتی باید درنظر گرفت، تجربه کاری این افراد، با توجه به نیاز مالیاتی مشخصی است که شما دارید. شاید بتوان گفت این معیار یکی از اصلیترین مشخصهها در انتخاب یک مشاور مالیاتی است. هرچه تجربه کاری و سابقه فعالیت یک مشاوره مالیاتی در حوزه مسئله مالیاتی شما بیشتر باشد، انتخاب او منطقی و عاقلانهتر است. البته توجه داشته باشید که مسئله سابقه کاری نباید بیش از اندازه مهم واقع شده و باعث غفلت از سایر موارد شود. به صورت کلی توصیه میشود تحقیقات خود را براساس مسئله مالیاتی یا نیاز مشخصی که دارید پیش ببرید و شخصی را انتخاب کنید که درزمینه برطرفکردن آن تجربه داشته باشد.
انتخاب بهترین مشاور مالیاتی
متأسفانه این روزها هر فردی که چندسال سابقه حسابداری دارد و چند کتاب مالی و مالیاتی خوانده است، خودش را یک مشاور مالیاتی معرفی میکند و با اعلام دستمزدی کمتر از مشاوران ماهر و با استعداد بهکارگرفته میشود؛ اما بهترین مشاور مالیاتی، فردی است که از تمامی قوانین و مقررات مالی و مالیاتی کشور اطلاع دارد. او همچنین با اطلاعات روزآمدی که دارد میتواند به خوبی مشاوره دهد و افراد را در بهبود عملکردشان یاری نماید تا بتوانند مالیات خود را بدون جریمه، پرداخت کنند.
راهکارهای مشاوران مالیاتی جهت کاهش هزینه
بهطورکلی مشاوران مالیات جهت کاهش هزینههای مالیاتی از دو روش پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی استفاده میکنند.
پشتیبانی مالیاتی
در این روش، مشاور مالیاتی با راهنمایی مدیران شرکت، آنها را با قوانین و مقررات مالیاتی و پیچیدگیهای آن آشنا میکند. همچنین با تنظیم دقیق قراردادهای مالی شرکت، موجب شفافسازی صورتهای مالی شده و بهدنبال راهکارهایی جهت پرداخت مالیات کمتر میگردد. رسیدگی به قراردادهای منعقد شده، بررسی روش پرداخت و دریافتیهای شرکت و همچنین روشهای استفاده از معافیتهای مالیاتی، از دیگر فعالیتهایی است که در این روش بهکارگرفته میشود.
دادرسی مالیاتی
یکی از اصلیترین وظیفههای مشاوران مالیاتی بررسی پروندههای مالیاتی شرکت بهمنظور رفع مشکلات ایجاد شده در هیئت حل اختلاف و یا دیگر مراجع قانونی رسیدگی به پروندههای مالیاتی است. چنانچه صاحبان کسبوکار در انتهای سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه داده و پس از دریافت برگ تشخیص به مالیات، نسبت به آن معترض باشند؛ لازم است که شرکت فردی را استخدام کند تا در مراجع رسیدگی به حل اختلاف حضور یابد و از اظهارنامه مالیاتی شرکت یا مؤسسه دفاع کند. این روش به دادرسی مالیاتی معروف است.
انواع خدمات مشاوره رسمی مالیاتی
- مشاوره مقطعی: طبق این روش، مشاور رسمی مالیاتی در یک بازه زمانی مشخص که از قبل تعیین شده است، به فرد متقاضی خدمات مشاوره ارائه میدهد. درصورتی که فرد نیاز به تمدید قرارداد داشته باشد میتواند مجدد از این مشاور مالیاتی استفاده نماید. به عنوان مثال، خدمت پشتیبانی کامل مسائل مالیاتی در ماناکا، خدمتی با مدت زمانی یک ساله است که به مودیان خیالی آسوده از تمامی تکالیف مالیاتی را پیشکش میکند.
- مشاوره همراه: معمولا استفاده از این روش مشاوره بیشتر در کسب وکارهای بزرگ و شرکتها دیده میشود. طبق این روش، مشاوره مالیاتی با بررسی پروندههای مالی و مالیاتی شرکت، به صورت حضوری یا تلفنی، به آنها مشاوره میدهد. همانطور که از نام این روش پیداست، شرکت ها براساس قراردادی مشخص با مشاوران، در هر ساعتی از روز به آنها دسترسی دارند و از راهکارهای آنها استفاده میکنند.
- مشاوره موردی: مشاوره موردی زمانی نیاز است که شما در یک مسئله مشخص، به صورت موردی و خاص، نیاز به مشاوره داشته باشید. کارهایی مانند تنظیم قراردادهای مالی، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده و… از آن دسته از مسائلی هستند که نیاز به مشاوره دارند و میتوان برای رفع آنها از مشاوره موردی استفاده کرد.
مشاوره مالیاتی رایگان
همانطور که میدانید امکان دریافت مشاوره رایگان، نسبت به سایر روشها کمتر است؛ ما در شرکت خدمات مالی و مالیاتی ماناکا فرصتی را فراهم کردهایم تا با مشاوره رایگان، به مشکلات مالیاتی شما عزیزان رسیدگی کنیم؛ این مشاوره میتواند به صورت تلفنی و یا حضوری انجام شود. سریعترین راهکار برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی رایگان میتواند تماس تلفنی با ماناکا باشد.
روش های ارائه مشاوره مالیاتی
مشاوره مالیاتی حضوری
مشاوره حضوری، یکی از بهترین روشهای مشاوره مالیاتی است و معمولا برای حل مسائل پیچیده و مشکلات بزرگ مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرد. برای استفاده از این روش، بهتر است شرکتهای زبده و معروف مالی و مالیاتی را انتخاب کنید تا بهترین راهکار را در رفع و حل مشکلات شما ارائه دهند و از ضرر و زیان مالی بزرگ و قابل توجهی جلوگیری کنند. به عبارتی دیگر در روش مشاوره حضوری مالیاتی میتوان با برقراری یک ارتباط سازنده، از یک متخصص باتجربه راهنمایی گرفت. هزینه مشاوره حضوری بیشتر از سایر روشهای مشاوره است اما استفاده از این روش بسیار موثر و نتیجهبخش بوده، بهطوری که بیشتر کسبوکارهای بزرگ برای مشاوره حضوری و مداوم، از این روش استفاده میکنند.
مشاوره مالیاتی تلفنی
مشاوره تلفنی مالیاتی یکی از روشهای پرکاربرد در حوزه خدمات مالی و مالیاتی است و نقش قابلتوجهی درحل مشکلات و مسائل مالیاتی دارد. هزینه مربوط به این روش، نسبت به مشاوره حضوری کمتر است و این موضوع یکی از مهمترین مزیتهای مشاوره تلفنی محسوب میشود. در این نوع مشاوره، شما این فرصت را دارید تا با مشاوره مالیاتی در مشهد را بدون هیچگونه رفتوآمدی، از منزل یا شرکت خود، سوالات و مشکلات ایجاد شده را مطرح کنید و بهترین و مناسبترین پاسخ را دریافت نمایید. به طور معمول از این روش برای حل مشکل مالیاتی با اندازههای نسبتا کوچکتر استفاده میشود.
سوالات متداول مربوط به مشاوره مالیاتی
تفاوت مشاوره مالیاتی و مالی در چیست؟
وظیفه مشاوره مالیاتی، به حداقل رساندن میزان مالیات یک شرکت است. یک مشاور مالیاتی سعی میکند که براساس قوانین موجود، پرداخت مالیات یک سازمان را کاهش داده و سبب سوددهی آن سازمان شود؛ این درحالی است که وظیفه مشاور مالی، اخذ تصمیمات مهم و سودآور برای شرکت است. اگرچه هریک از آنها وظایف متفاوتی دارند اما استفاده از هر دو برای سودآوری بیشتر شرکت، امری ضروری و مهم است.
نحوه ارائه مشاوره برای شهرستانها به چه صورت است؟
متقاضیان دریافت مشاوره در شهرستانها، چنانچه امکان مراجعه حضوری نداشته باشند، میتوانند از طریق تماس تلفنی یا مشاوره آنلاین مالیاتی، با متخصصین ماناکا ارتباط بگیرند.
ساعت کاری مجموعه ماناکا چگونه است ؟
با اینکه از میزبانی شما به صرف چای و گفتوگو درباره مسائل مالیاتی خوشحال خواهیم شد، میتوانید جهت دریافت مشاوره مالیاتی تلفنی در ساعات اداری با مجموعه ماناکا درتماس باشید. چنانچه قصد دریافت مشاوره حضوری دارید، میتوانید برای دریافت خدمات در ساعات اداری اقدام نمایید.
آیا تفاوتی در مشاوره مالیاتی تلفنی و حضوری وجود دارد؟
تمامی سوالات مربوط به پرداخت مالیات، به صورت تلفنی پاسخ داده میشود، اما جهت ارائه راهکارهای عملی و در صورت وجود امور خاص، مراجعه حضوری توصیه میشود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.