سوالات متدوال مالی و مالیاتی- اختصاصی تولیدی ها

فشار بیشتر بر روی مشاغل و کسب و کارهای تولیدی و همینطور کارخانه‌ها در شرایط اقتصادی سالهای اخیر، باعث شده تا توجه دولت برای کمک به این صنف بیشتر شود. سیاست‌های کلی دولت بر این است که بر اساس نوع مجوز(حقوقی و شرکتی و یا حقیقی و صنفی)، منطقه فعالیت، زمینه فعالیت، تکالیف مالیاتی و همچنین معافیت‌های اختصاصی، برای این دسته از کسب و کارها تنظیم کند. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین سوالات فعالان حوزه تولید پرداخته‌ایم که کمک می‌کند تا مقدار بسیاری از پرداخت مالیات‌های اضافه بپرهیزید.

در صورتی که به پاسخ مد نظرتان نرسیدید علاوه بر پرسش سوال برای پاسخگویی در این صفحه، از طریق فرم روبرو؛ می‌توانید با مشاورین مالیاتی ماناکا ارتباط بگیرید و از فرصت مشاوره مالیاتی رایگان ابتدایی حداکثر استفاده را داشته باشید.

سوال خود را بیابید

در ادامه به اختصار مالیات‌های مختلفی که بایستی عموم واحد‌های تولیدی پرداخت کنند را نام خواهیم برد:

  • مالیات بر درآمد عملکرد (یا مالیات عملکرد سالانه که برای درآمد خود واحد تولیدی محاسبه می‌شود)
  • مالیات بر حقوق (که مربوط به مالیات حقوق کارکنان واحد تولیدی می باشد)
  • مالیات ارزش افزوده ( که واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت معدن تجارت و واحد های تولیدی صنفی با برق سه فاز بالای 50 آمپر مشمول آن می باشند)

لازم به ذکر است که مودی برای هر کدام از انواع نام برده شده، ممکن است شامل معافیت مالیاتی شود. 

افراد فعال در زمینه پوشاک شامل واردکنندگان، افرادی که خرید و فروش پارچه و پوشاک انجام می‌دهند و همچنین شرکت‌های بازرگانی با خدمات مرتبط می‌شوند. افراد فعال در زمینه تولید پوشاک علاوه بر مالیات بر درآمد عملکرد سالانه (که تمامی اصناف مشمول پرداخت آن می‌شوند)، بایستی مالیات ارزش افزوده (در صورت دارا بودن جواز بهره برداری از سازمانهای مربوطه و یا برق سه فاز بالای 50 آمپر) خود را بپردازند.

افرادی که به صورت حقوق یا شرکتی در این زمینه فعالیت می نمایند باید 25% سود خود را به عنوان مالیات بپردازند. افراد حقیقی نیز بایستی مالیات عملکرد بر اساس نرخ های ماده 131 قانون مالیات های مستقیم همانند سایر مشاغل بپردازند. 

به طور کلی صنف کشاورزان مشمول مالیات نمی‌شوند. طبق ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم، فعالیت‌های کشاورزان، فارغ از حجم فعالیت، معاف از مالیات می باشد. با این حال در نظر داشته باشید ارائه لیست حقوق در صورت کارفرما بودن کشاورز، لازم است و در این جایگاه، مودی مالیاتی محسوب می‌شود.

حتی در صورتی که از کارتخوان برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنید، می‌توانید با ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، از معافیت مالیاتی ماده 81 استفاده کنید.

با وجود امکان استفاده از ماده 81 ق.م.م برای این اصناف، لازم است که حتما پرونده مالیاتی خود را تشکیل داده، اظهارنامه مالیاتی را در زمان مقرر ثبت کنند و همچنین در صورتی که از کارتخوان استفاده می‌کنند، حتما آن را به پرونده مالیاتی خود متصل کنند.

مالیات به ارزش افزوده یکی از انواع مالیات‌های غیر مستقیم در ایران است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای فعالیت های تولید 9% می باشد که تنها کالاهای زیان آور(مثل نوشابه های گازدار و یا محصولات دخانی) برای سلامت از نرخ های بالاتری در قانون برخوردار می باشد.

خیر؛ سهامداران علاوه بر اینکه مشمول پرداخت مالیاتی برای شرکت تولیدی نخواهند بود، برای سود دریافتی از شرکتها نیز مشمول مالیات نمی باشند.

در صورتی که مالکیت یک واحد تولیدی صرفا مربوط به یک شخص باشد و واحد مد نظر به عنوان فرد حقوقی شناخته نشود، مالیات مربوطه صرفا متوجه تنها مالک خواهد بود. اگر این شرکت به صورت چند مالکه (شراکتی) تاسیس شده باشد نیز طبق مالیات واحد‌های مشارکتی برای هر شریک مالیات محاسبه خواهد شد.در این واحد های تولیدی غیر از تکالیف مالیاتی مربوط به مالیات عملکرد سالانه در صورتیکه جواز فعالیت خود رار از اتحادیه های صنفی تولیدی دریافت نموده باشند و دارای برق سه فاز کمتر از 50 آمپر باشند مشمول تکالیف مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود.

معافیت‌های مالیاتی ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم نیز، تنها شامل واحد‌های تولیدی که به صورت حقوقی مشغول به فعالیت هستند در نظر گرفته شده است.

  • ثبت نام کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی
  • ثبت نام در سامانه مودیان
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر طبق قانون(پایان خرداد ماه برای اشخاص حقیقی و پایان تیر ماه برای اشخاص حقوقی)
  • پرداخت به موقع مالیاتهای قطعی شده
  • استفاده از سامانه‌های پرداختی مورد تایید سازمان امور مالیاتی
  • صدور تمام صورت‌حساب‌های مربوط به معاملات خود بر اساس بخشنامه های سازمان امور مالیاتی
  • انجام تکالیف مربوط به حوزه حسابداری (از جمله تهیه و نگهداری دقیق از دفاتر قانونی، صورت سود و زیان و ترازنامه و ارائه تمامی این موارد به سازمان امور مالیاتی)
  • انجام تکالیف مربوط به مالیات حقوق (شامل ارائه لیست حقوق بگیران و واریز مالیات کسر شده از آنها طبق قوانین اعلام شده به حساب سازمان امور مالیاتی)

با توجه به اهمیت بسیار زیاد واحد‌های تولیدی و در راستای حمایت از واحد‌های مشغول در این صنف، معافیت‌ها و مشوق‌های زیادی در نظر گرفته شده‌اند.

  • تخفیف در نرخ مالیاتی با افزایش درآمد نسبت به سال مالیاتی گذشته

به ازای هر 10 درصد رشد درآمدی نسبت به سال گذشته، واحد تولیدی 1 درصد تخفیف در نرخ مالیاتی خود دریافت می‌کند. سقف استفاده از این تخفیف 5 درصد تخفیف از نرخ مالیاتی است.

  • بخشش مالیات با در نظر گیری هزینه‌های پژوهشی

اگر واحد تولیدی هزینه‌هایی برای پروژهش به دانشگاه‌ها و یا مراکز تحقیقاتی دارای پروانه پرداخت کند، به همین مقدار و تا سقف 10 درصد با رعایت شرایط لازمه، می‌تواند مشمول تخفیف مالیاتی شود.

  • تخفیف 100 درصدی برای کالا‌های صادراتی

تمام مالیات برای کالا‌های غیر نفتی که صادرات می‌شوند با نرخ صفر محاسبه شده و عملا معافیت کامل مالیاتی برای صادر کنندگان وجود دارد.(درصورتیکه تولید کننده محصول تولیدی خود را صادر نموده و به مشتری خارجی به فروش رساند)

  • معافیت‌های مربوط به شرکت‌هایی که سهامشان در بازار‌های بورس قابل معامله است.

شرکت‌ها با شرایط زیر به مقدار اعلام شده مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند:

کالاهای خود را در بازار بورس کالا به فروش می‌رسانند: 10%

سهام آنها در بازار بورس اوراق بهادار قابل معامله است: 10%

سهام آنها در بازار‌هایی غیر از بازار بورس قابل معامله است: 5%

  • معافیت‌های مربوط به سود سپرده‌ها و سود اوراق مشارکت

تمام سود و جوایز مربوط به اوراق مشارکت و همچنین سود‌هایی که از طریق حساب‌های در نزد بانک‌ها متوجه واحد‌های تولیدی می‌شود مشمول معافیت مالیاتی است. (سود سپرده بانکی برای اشخاص حقوقی مشمول مالیات می باشد)

  • جایزه خوش حسابی پرداخت مالیات

در صورتی که در 3 سال متوالی واحد تولیدی ترازنامه، حساب سود و زیان و دفاتر قانونی خود را صحت کامل ارسال کرده و این صحت توسط سازمان امور مالیاتی تایید شود، همچنین پرداخت مالیات آنها بدون مراجعه به شوری‌های حل اختلاف انجام شود، مشمول جایزه خوش حسابی خواهد شد.

5 درصد از مقدار اصل مالیات در این سه سال، از مالیات مشخص شده در سال چهارم منظور شده و از مالیات مودی کسر خواهد شد.

  • معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش بنیان نوع اول به مدت 15 سال معاف از پرداخت مالیات هستند.

  • معافیت مربوط به شرکت‌های تولیدی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی

این معافیت برای مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته شده است. واحد تولیدی که در این مناطق مشغول به فعالیت است به مدت 20 سال از پرداخت این مالیات‌ها معاف است.

  • بخشش یا معافیت از پرداخت 80 درصد جرائم مالیاتی

اگر واحد تولیدی در زمان مقرر تکالیف مالیاتی خودش را رعایت کرده باشد (از جمله ارائه اظهارنامه، صورت سود و زیان، ترازنامه و پرداخت مالیات بر اساس برگ تشخیص یا اظهارنامه و…)، در صورتی که مشمول جرائم مالیاتی شود، تا 80 درصد مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.(البته بر اساس بخشنامه های صادره در هر دوره این بخشش متفاوت می باشد)

درصورت داشتن سوالی جدید آن را ارسال نمایید تا مشاورین ما پاسخگوی شما باشند

پشتیبانی کامل تکالیف مالیاتی شما

با دریافت خدمت پشتیبانی کامل مسائل مالیاتی، بررسی تمام نکات مربوط به مالیاتتان را به مشاورین مالیاتی متخصص در حوزه کاری خودتان خواهید سپرد.

 

این صفحه را با هم صنف ها و همکاران خود به اشتراک بگذراید:

Telegram
WhatsApp
Email