سوالات متدوال مالی و مالیاتی- اختصاصی صنف مهندسان

محاسبه درآمد ناخالص برای مهندسین، توجه به آخرین ضرایب مربوط به هزینه و درآمد‌های مهندسان، مدارک مخصوص برای تشکیل پرونده مالیاتی و بسیاری جزئیات دیگر مختص به صنف مهندسین، باعث شده تا سوالات متداول صنف مهندسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. نبود الزامی جریان درآمدی ثابت، یکی دیگر از پیچیدگی‌های مالیاتی مهندسین و مهندسان ناظر است که به دغدغه تعدادی از مهندسین تبدیل شده است.

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین سوالات که بر اساس تجربه برای مهندسان به وجود می‌آید، جمع آوری شده‌اند. در صورتی که جای سوالتان خالی است، ارتباط با یک مشاور مالیاتی خبره خیالتان را از تمام امور مالیاتی راحت خواهد کرد. همچنین می‌توانید با فرم روبرو سوالات خودتان را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت روی سایت قرار بگیرد.

سوال خود را بیابید

در صورتی که در زمان مقرر اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود نکرده باشید، امکان استفاده از معافیت مالیاتی پایه سالانه را نخواهید داشت و همچنین مشمول جرائم مالیاتی  غیر قابل بخشش نیز خواهید شد.

برای تشکیل پرونده مالیاتی ابتدا می بایست در سایت سازمان امور مالیاتی پیش ثبت نام کد اقتصادی صورت گیرد و سپس نسبت به تکمیل ثبت نام پرونده مالیاتی با مراجعه به حوزه مالیاتی محل فعالیت و ارائه مدارک ذیل اقدام نمود.

  • از پروانه اشتغال به کار مهندسی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی سند و بنچاق (برای مالکین) و یا اصل و کپی اجاره‌نامه دارای اعتبار (برای مستاجرین)

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی چنانچه یک مودی در سال هیچ گونه فعالیت درآمدی نداشته باشد لزومی به ارائه اظهارنامه مالیاتی نخواهد داشت

مهندسین ناظر عضو سازمان جهت پرونده شغلی نظارت خود با توجه به میزان درآمد تا 5 میلیارد ریال در سال در در گروه سوم مالیاتی قرار می‌گیرد. با این حال می‌توانید با تست گروه مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی اطمینان حاصل کنید که جزو کدام گروه هستید.

شرکتهای مجری ذیصلاح نیز می بایست تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی از قبیل پلمپ دفاتر قانونی ارائه اظهارنامه ارزش افزوده گزارش معاملات فصلی و … را انجام دهند.

بله؛ تمام مهندسانی که در سال مالیاتی گذشته درآمد داشته‌اند، بایستی اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال کنند. البته در نظر داشته باشید که منظور از درآمد، ورودی‌های مالی از پروژه های ارجاع شده توسط سازمان نظان مهندسی به غیر از حقوق است.

اگر مهندس ناظر مد نظر در جایگاه پیمانکار باشد، بایستی در اظهارنامه مالیاتی خود درآمد های ناشی از قرارداد های پیمانکاری هود و همچنین هزینه های مربوطه را نیز ثبت نماید تا مشمول جریمه کتمان اطلاعات نگردد.

مهندسان ناظر همانند سایر مشاغل در سال از معافیت مالیاتی طبق ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم برخوردار می باشد که در سال 1401 مبلغ 396 میلیون ریال می‌باشد.

از طرفی بر اساس نرخ مالیات بر درآمد حقوق، برای افراد با حقوق 67.200.000 الی 180.000.000 نرخ 10%، از 180.000.000 الی 300.000.000 نرخ 15%، 300.000.000 الی 420.000.000 نرخ 20% و در نهایت برای افراد با حقوق بیش از 420.000.000 نرخ 30% مالیات در نظر گرفته شده است. (ارقام به تومان هستند)

مبلغ 39.600.000 تومان برای معافیت ماده 101 و همچنین همین مبلغ برای معافیت ماده 57 قانون مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته شده است.

درآمد ناخالص حاصل از خدمات مهندسی دارای تعرفه‌های مصوب سازمان امور مالیاتی بر اساس این تعرفه‌ها و در صورت عدم وجود، بر اساس قرارداد و توافق با کارفرما محاسبه می‌شود. 

درصدهای این جدول با توجه به سال فعلی آپدیت شوند. آخرین ضرایب مربوط به هزینه و درامد مشمول که از طرف سازمان امور مالیاتی بابت خدمات مهندسی تعیین شده است در جدول ذیل آورده شده است

 

موضوع

درصد هزینه

درصد درامد مشمول

طراحی

80%

20%

نظارت

58%

42%

اجرا

68%

32%

کارشناسی

45%

55%

سایر خدمات مهندسی

45%

55%

 

درصورت داشتن سوالی جدید آن را ارسال نمایید تا مشاورین ما پاسخگوی شما باشند

پشتیبانی کامل تکالیف مالیاتی شما

با دریافت خدمت پشتیبانی کامل مسائل مالیاتی، بررسی تمام نکات مربوط به مالیاتتان را به مشاورین مالیاتی متخصص در حوزه کاری خودتان خواهید سپرد.

 

این صفحه را با هم صنف ها و همکاران خود به اشتراک بگذارید:

Telegram
WhatsApp
Email