سوالات متداول مالی و مالیاتی- اختصاصی اصناف و مشاغل

بجز اصنافی که به دلیل وجود پیچیدگی‌های خاص، به صورت جداگانه سوالات متداولی دارند؛ تقریبا تمامی اصناف و مشاغل مشمول مالیات می‌شوند. مقدار، چگونگی محاسبه و شیوه پرداخت مالیات اصناف از پر اهمیت‌ترین بخش‌های مالیاتی است که ممکن است سوالاتی را برای هر مودی پیش بیاورد. سوالات پر تکرار اصناف که در ادامه جمع آوری شده‌اند، مجموعه‌ای از حیاتی‌ترین سوالاتی است که هر مودی مالیاتی باید برای پرداخت کمتر مالیات از آنها اطلاع داده باشد.

ماناکا در تلاش است تا با تکمیل و بروزرسانی این پرسش‌ها، به تمامی سوالات متداول شما صاحبان مشاغل و مودیان محترم، پاسخ بدهد. در صورتی که سوال مد نظرتان درباره مالیات اصناف و مشاغل در لیست زیر نیست، می‌توانید از طریق فرم روبرو و یا ارتباط با مشاورین مالیاتی ماناکا، در اسرع وقت دغدغه مالیاتی خود را مرتفع کنید.  

سوال خود را بیابید

اساساً روش محاسبه مالیات بر اساس قانون مشخص بوده و بر اساس سود هر فرد متغیر می باشد که سود نیز از تفاوت درآمد ها (فروش و سایر درآمدها) منهای هزینه ها(خرید و سایر هزینه ها) بدست می آید . تنها تفاوت عمده در سال 1401 با سالهای گذشته دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات تراکنش های بانکی افراد است که می تواند به عنوان مأخذ درآمد در نظر گرفته شود.

در رابطه با مالیات عملکرد سالانه با توجه به وجود معافیت مالیاتی مشاغل با درآمد مشمول مالیات کمتر از میزان معافیت سالانه مشاغل مشمول مالیات نشود یا به عبارتی مالیات آنها صفر خواهد شد و سایر مشاغل با درآمد مشمول مالیات بالاتر از میزان معافیت بر اساس نرخ های ماده 131 قانون مالیات های مستقیم یعنی برای درآمد مشمول مالیات پس از کسر معافیت تا سقف 500 میلیون ریال 10% ، از 500 میلیون ریال تا 1 میلیارد ریال 20% نسبت به مازاد و بالاتر از 1 میلیارد ریال 25% نسبت به مازاد 1 میلیارد، مالیات محاسبه خواهد شد.

اصناف مشغول در مناطق محروم، خیریه‌ها و همچنین اصناف فرهنگی (از جمله گروه‌های فرهنگی و هنری و صنایع دستی) و اصناف فعال در زمینه گردشگری در صورت انجام تکالیف مالیاتی از معافیت های مالیاتی نیز طبق قانون برخوردار خواهند شد.

کلیه افرادی که در فضای اقتصادی کشور مشمول به فعالیت اقتصادی می‌شوند مشمول مالیات بوده و در صورتی که به صورت شخص حقوقی یا شرکتی نباشد در دسته مشاغل طبقه بندی می‌گردند. مشاغل در قانون مالیات‌های مستقیم بر اساس نوع و حجم فعالیت به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند.

گروه اول مالیاتی: مودیانی که درآمد آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی دو سال قبل، بیش از 5.5 میلیارد تومان باشد. دارندگان هتل‌ها، صرافی‌ها، کارخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و… جزو این گروه قرار می‌گیرند.

گروه دوم مالیاتی: مودیانی که بر اساس اظهارنامه مالیاتی دو سال قبل، درآمد آنها بین 1.8 الی 5.5 میلیارد تومان بوده است.

گروه سوم مالیاتی: مودیانی که در گروه‌های اول و دوم مالیاتی قرار نمی‌گیرند در این گروه دسته‌بندی خواهند شد. مشاغل کوچک و نوپا معمولا در این گروه قرار دارند.

با تمام توضیحات داده شده، شما می‌توانید با مراجعه به سامانه اعلام گروه مالیاتی با چند سوال کوتاه، گروه مالیاتی خود را به صورت قطعی تشخیص دهید.  

پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مبلغ در نظر گرفته برای مالیات به شما اعلام می‌شود؛ در صورتی که مقدار اعلام شده اشتباه باشد، مودیان مالیاتی این امکان را دارند تا با ثبت اعتراض مالیاتی درخواست تجدید نظر برای مالیاتشان را داشته باشند. در غیر این صورت می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات خودتان اقدام کنید.

پرداخت مالیات در موعد مشخص، می‌تواند باعث شامل شدن بعضی جوایز مالیاتی و همچنین معافیت‌های مالیاتی در سال‌های بعدی شود. همچنین عدم پرداخت به موقع مالیات قطعی شده جریمه ایی معادل 2 و نیم درصد اصل مالیات به ازای هر ماه خواهد داشت.

خیر؛ تمامی اصناف از ابتدای فعالیت خود مشمول مالیات می‌شوند و بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایند. البته با توجه به ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، برای درآمد ناشی از فعالیت‌های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی و همچنین درآمد‌های خدماتی (مانند مراکز اقامتی گردشگری، هتل‌ها و بیمارستان‌ها) از زمان شروع فعالیت یا استخراج تا مدت 5 سال و در مناطق محروم تا 10 سال، معاف از پرداخت مالیات هستند.لاکن برخورداری کلیه معافیت ها و مشوق های مالیاتی در صورت انجام تکالیف مالیاتی می باشد.

مقدار سقف معافیت سالیانه 1401 برابر با 60 میلیون تومان درآمد سالانه در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که اگر درآمد سالانه شما کمتر از این مقدار باشد، شما از پرداخت مالیات معاف خواهید بود. خوب است بدانید که این مبلغ نسبت به سال 1400 افزایشی 12 میلیون تومان را داشته و پیش از این سقف مشخص شده 48 میلیون تومان در سال بود.

بله؛ در صورتی که مودی امکان پرداخت تمام مالیات اعلامی را به صورت یکجا نداشته باشد، امکان تقسیم مالیات وی درحداکثر 4 قسط و به مبلغ‌های یکسان وجود دارد.البته شرایط تقسیط و تعداد اقساط در هر زمان تابع بخشنامه های صادره و یا قوانین وضع شده در بودجه سالانه می باشد.

 بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مودیان می‌توانند حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. در سال جاری به علت مشکلات سامانه اظهارنامه این موعد تا  15 تیر ماه 1401 تمدید گردید. هر مودی از زمان ابلاغ برگ تشخیص مالیات 30 روز فرصت اعتراض به برگ و مالیات مذکور را دارد.

هر فعال اقتصادی پس از شروع به کار مکلف می باشد تا 4 ماه پرونده مالیاتی خود را تشکیل داده و شروع به کار خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید عدم رعایت این موضوع باعث جریمه ایی معادل ده درصد مالیات همانسال و باعث عدم برخورداری از معافیت ها و مشوق های مالیاتی برای سال اول فعالیت خواهد شد.صرف اخذ جواز کسب و عدم دریافت آن ارتباطی با تکالیف مالیاتی نداشته و می بایست فرد حتی در صورت دریافت نکردن جواز کسب می بایست تکالیف مالیاتی مربوط به خود را انجام دهد.

بله؛ صاحب مغازه بایستی اظهارنامه خود را برای مدتی که درآمدی از مغازه کسب‌ می‌کرده است را ثبت کرده و مالیات این مدت را نیز پرداخت کند.

درصورت داشتن سوالی جدید آن را ارسال نمایید تا مشاورین ما پاسخگوی شما باشند

پشتیبانی کامل تکالیف مالیاتی شما

با دریافت خدمت پشتیبانی کامل مسائل مالیاتی، بررسی تمام نکات مربوط به مالیاتتان را به مشاورین مالیاتی متخصص در حوزه کاری خودتان خواهید سپرد.

 

این صفحه را با هم صنف ها و همکاران خود به اشتراک بگذارید:

Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید