حق تمبر مالیاتی چیست؟
در این مقاله ماناکا علاوه بر پاسخ به سوال “حق تمبر مالیاتی چیست” به ارائه جزئیات مهم در این باره بپردازد و جواب چندین سوال مهم در این رابطه را در اختیار شما مودیان عزیز قرار دهد.
حق تمبر مالیاتی چیست؟
این نوع از مالیات، مربوط به مدارک و اسنادی مانند چک و سفته میباشد. یکی از خدمات سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، عملیات پرداخت تمبر دارایی است. پرداخت تمبر را میتوانید به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام دهید؛ در پرداخت اینترنتی بایستی به سامانه پرداخت تمبر مراجعه کنید.
انواع مختلف حق تمبر مالیاتی
حق تمبر مالیاتی یکی از انواع مالیاتهای مستقیم بوده که برای پرداخت مالیات اوراق، مدارک و اسناد و چک و مواردی از این قبیل پرداخت میگردد. حق تمبر، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
- حق تمبر صدور کارت بازرگانی
- پروانه کسب اتاق اصناف برای صدور
- پروانه کسب اتاق اصناف برای تمدید
- حق تمبر سرمایه و تغییرات سرمایه
در تیرماه سال ۱۳۹۴ اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم تصویب شد و بر اساس آن بعضی از قوانین مربوط به نظام مالیاتی کشور نیز در تمامی بخشها اصلاح شد. همانطور که اشاره کردیم آشنایی مودیان مالیاتی به این تغییرات و همچنین تسلط بر بخشها و بندهای مختلف این قانون، امری ضروری است. مالیات مستقیم انواع مختلفی دارند که یکی از آنها حق تمبر مالیاتی است که از طریق ابطال و الصاق تمبر بر مدارک، اسناد و اوراق و در اصل به منظور رسمیت شناختن آنها، از متقاضی دریافت میگردد.
مفاد قوانین مالیات بر حق تمبر
در قانون مالیاتها مستقیم، مفاد مالیات بر حق تمبر شامل مواد ۴۴ تا ۵۱ قانون است. در ادامه به شرح هر ماده از قانون مالیاتی میپردازیم:
ماده ۴۴ قانون مالیات مستقیم
بر اساس قانون، در زمان چاپ هر برگ چک از طرف بانکها مبلغ ۲۰۰ ریال حق تمبر گرفته میشود.
ماده 45 قانون مالیات مستقیم
بر طبق این قانون به مبلغ سه در هزار برای حق تمبر از اوراقی چون برات، سفته و… گرفته میشود.
ماده 46 قانون مالیات مستقیم
بر اساس ماده ۴۶ قانون مالیاتی، از تمامی اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر میگردد و قابلیت انتقال را دارد، بارنامه دریایی و هوایی، اوراق بیمه مال التجاره 5.000 ریال حق تمبر گرفته میشود. در بند ۱۱ ماده ۴۶ قانون، یکی از انواع مدارکی که به آنها حق تمبر تعلق گرفته و لازم است مالیات آن پرداخت گردد، پروانههای کسب صادر شده از سوی اصناف بود است.
حق تمبر پروانه کسب
پروانه کسب نیز در ماده ۵ قانون نظام صنفی کشور، تعریف شده است. به موجب این ماده: « پروانه کسب، مجوزی است که طبق مقررات این قانون، به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد یا افراد صنفی، برای محل مشخص یا وسیله کسب، داده میشود.» در هنگام ثبت نام برای پروانه کسب و تمدید آن، لازم است که متقاضیان حق تمبر مالیاتی پروانه کسب خود را پرداخت کنند.
سوالات پر تکرار مربوط به حق تمبر مالیاتی
معمولا مشمولین این نوع از مالیات سوالاتی درباره نحوه محاسبه، پرداخت و یا نحوه تعلق گرفتن این نوع مالیات مستقیم سوالاتی دارند؛ در ادامه مهمترین این سوالات را در اختیار شما قرار میدهیم:
حق تمبر به چه اسنادی تعلق میگیرد؟
برای حق تمبر، مبلغ مشخصی را بابت تنظیم و صدور برخی از اسناد، اوراق و مدارک، از صادرکنندگان یا دریافتکنندگان این اسناد، دریافت میکنند. طبق مواد ۴۴ تا ۵۱ قانون مالیاتها مستقیم، به اسناد، حق تمبر تعلق میگیرد. بعضی از مهمترین این اسناد و مدارک، عبارتند از:
- سفته
- چک
- کارت معافیت
- گواهینامه رانندگی بینالمللی
- انواع دانشنامه صادره از دانشگاههای کشور
- ضمانت نامهها و قراردادهای بانکی
- سهام شرکتها.
چگونه حق تمبر خود را حساب کنیم؟
برای محاسبه تمبر مالیاتی کافی است از فرمول زیر استفاده کنید:
خواسته یا بهای آن × عدد ۰٫۰۰۳
شیوه پرداخت آنلاین تمبر مالیاتی چگونه است؟
پرداخت تمبر دارایی از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی انجام میگیرد. این سامانه، از زیرمجموعههای درگاه ملی خدمات مالیات میباشد. در این سایت، خدمات بسیاری در خصوص پرداخت مالیات به مودیان ارائه میشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت حق تمبر پروانه کسب با کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ماناکا تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.